Tulipsoft levert dé ultieme digitale ervaring

Shape
Shape
nieuws en artikelen

Stelling: “Klanten vaker toetsen zorgt voor een beter resultaat”

Een datalek bij Belastingsamenwerking West-Brabant of de meest bekende bij de GGD geeft aan dat onveilige portalen of systemen helaas nog te vaak voorkomen. Dat zette mij aan het denken, bijvoorbeeld over wie de verantwoordelijkheid heeft en waarom er nog steeds zoveel security issues voorkomen. Zijn we wellicht op een punt beland dat IT leveranciers vaker bereid moeten zijn om de kennis van klanten te checken?

Het ‘functionaliteit-denken’ voert de overhand

In de praktijk neem ik het volgende waar; er zijn mensen, vaak bij grotere organisaties, die verantwoordelijk zijn voor de functionele wensen in een aanbesteding of RFP. Alleen ontbreekt het in veel gevallen aan een diepere inhoudelijke kennis. De consequentie van een gewenste verandering wordt daardoor niet altijd op tijd gezien aan de klantzijde. Overigens wordt er aan de leverancierszijde wel eens te vaak ‘ja’ gezegd op een functionaliteit, terwijl het echte antwoord ‘nee’ had moeten zijn. Doordat projecten de neiging hebben om altijd langer te duren dan gepland moeten developers hun razende best doen om alles functioneel te laten werken. De kans dat de gebruikerservaring afneemt en de digitale onveiligheid groter wordt neemt daardoor toe. De deadline nadert immers…

Veranderingen in de klant-leveranciersrelatie

Als je de klant-leveranciersrelatie door de jaren heen bekijkt dan valt er iets interessants waar te nemen. Jaren geleden nam ‘de verkoper’ je mee aan de hand en werd er verteld waarom iets goed bij je past. Dit partnership was leidend, we vertrouwden gevoelsmatig meer op elkaar en we namen ook meer de tijd…

Later kwamen er meer standaard producten, werden we onderling minder uniek en werd datgene gemaakt wat de massa wilde hebben. ”Als iedereen het gebruikt zal het wel veilig en goed zijn”, werd er mogelijk gedacht. In de tijd waarin we nu leven zijn er duizenden manieren voor klanten om zich vooraf goed in te lezen en informatie in te winnen, alleen kan de vraag gesteld worden of dat altijd wel zo slim is. Denk aan ‘fake news’ wat voor waarheid wordt aangenomen, terwijl meer onderzoek vooraf een beter gevalideerd oordeel geeft.

Partnerselectie is belangrijker dan de selectie van functionaliteiten

Graag zou ik een lans willen breken om in een voortraject niet alleen maar functionele wensen uit te schrijven en ‘vinkjes’ te zetten. Ik denk dat het slimmer is om je eerst af te vragen wie de juiste partner is en vooral waarom dit zo is. Dan kan deze partij bijvoorbeeld met je meedenken over prachtige gebruikerservaringen of veilige digitale portalen voor klanten en medewerkers.

Jouw idee ook werkelijkheid maken?

We toetsen graag samen de haalbaarheid daarvan voordat we alle wensen en eisen gaan afvinken.

Verder ben ik geïnteresseerd wie het wel/niet eens is met de stelling en waarom dit zo is. Wat is jouw mening?

Pascal Rieder.

Download onze gratis PDF met tips voor een betere digitale klantbeleving

Door op verzenden te klikken geef je toestemming aan Tulipsoft om je persoonlijke informatie op te slaan en te verwerken, zodat wij je van de gevraagde inhoud en relevante communicatie kunnen voorzien.

Relevante artikelen

shutterstock_1251570538 (1).jpg
De uitdagende klantenbinding van de financiële sector
Lees verder
aannemer-klantportalen-fundament-moet-goed-zijn.jpg
Aannemer in betaalbare klantportalen met een stevig fundament
Lees verder
tulipsoft-roze-tulpen.jpg
Jouw klantportaal…val je op of is het information overload?
Lees verder
Meer nieuws

Heb je een vraag?

Het antwoord is ja!
  • Werken jullie samen met onze IT-partner?
  • Leveren jullie ad hoc?
  • Maken jullie op maat gemaakte designs?
  • Maken jullie eerst een prototype?
  • Werken jullie met samen met onze design partij?
  • Mag de scope tussentijds gewijzigd worden?
  • Geven jullie garantie op de door jullie geschreven broncode?
  • Zijn de webapplicaties responsive?
  • Leveren jullie bronbestanden uit?
  • Hebben jullie lekkere koffie?

Voor elke andere vraag?

Neem contact met ons op
We zullen uw e-mail nooit met iemand anders delen.