Tulipsoft levert dé ultieme digitale ervaring

Shape
Shape
nieuws en artikelen

De uitdagende klantenbinding van de financiële sector

Banken, verzekeraars, pensioenfondsen en vermogensbeheerders hebben iets met elkaar gemeen; ze zouden allemaal, gedurende een lange levensfase, klanten aan zich willen binden. De uitdaging is echter dat veel consumenten hier heel anders over denken. Wat de financiële sector belangrijk vindt komt niet altijd overeen met het verwachtingspatroon van hun klanten.

Dit is wat een callcenter medewerker kan overkomen als hij/zij namens een organisatie belt uit de financiële sector. Wij denken dat het behoorlijk dicht bij de waarheid ligt:

“U belt voor…

…mijn pensioen zegt u? Maar ik ben pas 45 jaar. Daar maak ik mij nu nog niet druk over”

…een beleggingspolis? Ik ben allang blij wanneer ik aan het einde van de maand wat overhoud.”

…een autoverzekering? De auto heb ik net de deur uit gedaan.”

Dit koud bellen heeft vanwege ‘Bel mij niet registers’ steeds minder zin en bovendien wordt er vaak met hagel geschoten. Het is je vast zelf ook weleens overkomen dat je gebeld werd voor iets wat totaal niet relevant is.

Loyaliteit heeft extra aandacht nodig

Consumenten switchen aan het einde van het jaar massaal naar andere zorgverzekeraars, zij hebben bankpassen van meerdere banken in hun binnenzak en beleggingsgeld wordt ingezet om bitcoins te kopen. Er is dus meer nodig om klanten in de financiële sector te binden en bestaande financiële producten overeind te houden. Daarnaast zullen consumenten loyaler zijn als je hen ook datgene aanbiedt wat op dat moment voor hen van belang is. Daarvoor is interactie nodig, bijvoorbeeld door het verzamelen van data op een landingspagina, want daardoor verkrijg je ook inzicht over de individuele klantbehoefte.

Aantrekkelijke klantportalen op maat

De meeste klantportalen zijn nog steeds gemaakt voor iedereen. Dus of je nu 6, 25 of 85 jaar oud bent, we zien allemaal hetzelfde. Dat alleen al is een gemiste kans. Tegenwoordig kunnen landingspagina’s namelijk op basis van profiel gemaakt worden. Dan krijg je geen verzekering meer voor je traplift te zien als je 25 jaar bent, tenzij je natuurlijk wel afhankelijk bent van een dergelijke voorziening.

Klantportalen worden een stuk aantrekkelijker als er meer individuele gegevens op een visuele manier getoond worden. Zo bouwen we bijvoorbeeld een klantportaal voor een vermogensbeheerder waar klanten in een dashboard zichtbaar maken wat hun beleggingsrekeningen over bijvoorbeeld vijf of tien jaar gaat doen. We zijn gek op het bouwen van dit soort scenario’s. Zo zijn er nog legio voorbeelden te bedenken waarbij een professionele UX (User experience) leidt tot een betere klantenbinding en meer business.

Klantenbinding…

Dat is volgens ons vooral datgene aanbieden waar klanten om vragen. Dat betekent niet pushen, maar zelf vanuit intelligente klantportalen de vraag (pull) creëren. Vraag het ons maar als we jouw interesse gewekt hebben.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Door op verzenden te klikken geef je toestemming aan Tulipsoft om je persoonlijke informatie op te slaan en te verwerken, zodat wij je van relevante communicatie kunnen voorzien.

Relevante artikelen

aannemer-klantportalen-fundament-moet-goed-zijn.jpg
Aannemer in betaalbare klantportalen met een stevig fundament
Lees verder
tulipsoft-roze-tulpen.jpg
Jouw klantportaal…val je op of is het information overload?
Lees verder
shutterstock_387217558.jpg
Wat zit er in een modern portaal voor het onderwijs?
Lees verder
Meer nieuws

Heb je een vraag?

Het antwoord is ja!
  • Werken jullie samen met onze IT-partner?
  • Leveren jullie ad hoc?
  • Maken jullie op maat gemaakte designs?
  • Maken jullie eerst een prototype?
  • Werken jullie met samen met onze design partij?
  • Mag de scope tussentijds gewijzigd worden?
  • Geven jullie garantie op de door jullie geschreven broncode?
  • Zijn de webapplicaties responsive?
  • Leveren jullie bronbestanden uit?
  • Hebben jullie lekkere koffie?

Voor elke andere vraag?

Neem contact met ons op
We zullen uw e-mail nooit met iemand anders delen.