Technologie en personalisatie: krachten bundelen
Op marketingbureaus, digital agencies en in andere creatieve werkomgevingen weten (brand)managers als geen ander hoe belangrijk personalisatie is om iemands hart te raken. Raak schieten met een aantrekkelijke boodschap is immers hun vakgebied. Maar dat gaat tegenwoordig wel met modernere pijlen. Steeds vaker is daarbij een cruciale rol voor de techniek weggelegd.
Wat we kunnen leren van hackers
Over techniek gesproken; hackers lokken consumenten op een slimme manier naar malafide websites. Meestal via een persoonlijke phishing e-mail. Omdat de ontvanger niet ervaart dat dit een nepbericht is vallen persoonlijke gegevens in handen van cybercriminelen met kwade bedoelingen. Toch kunnen we ook iets positiefs van hen leren. Personalisatie kun je namelijk ook toepassen op doelgroepen die je niet wilt hebben. Je lokt hen op een gelijksoortige manier, met een aantrekkelijke boodschap, naar een landingspagina. Deze ‘gevangen’ IP adressen kun je vervolgens uitsluiten van jouw marketingcampagne. Over focus gesproken! Slim toch? Wie niet interessant is sluit je op voorhand uit. Het kan bijvoorbeeld gaan over een financieel product wat een bepaalde doelgroep zich nooit kan veroorloven.
Persona’s maken personalisatie nog persoonlijker
Je kunt pas iets persoonlijk maken als je weet waar iemand interesse in heeft. Zo simpel is het. Hoe langer je dat door intelligente technologie laat onderzoeken, hoe groter het voorspelbare gedrag wordt. Persona’s, oftewel de karakterisering van een bepaald type gebruiker, creëer je door het digitale gedrag van verschillende soorten bezoekers op websites te meten. Er bestaat bijvoorbeeld software waarmee je kunt zien waar een persona naar kijkt, hoe er gescrold wordt, op wat er geklikt wordt en hoe lang er gekeken wordt. Machine Learning wordt allereerst ingezet om klanten nog beter te begrijpen.
Punten scoren!
Door intelligent technologie ben je in staat geweest om persona’s op een persoonlijke manier te bedienen. Je weet nu wat de verschillende persona’s van jou verwachten. Dus verzin je als digital agency daar aantrekkelijke content bij. Vervolgens geef je een bepaalde waarde aan alle content waar de desbetreffende persoon naar gekeken heeft of gedownload heeft. En boven een bepaald aantal punten zal blijken dat dit de klant is waar jij, of jouw klant, punten kan scoren. Begrijp je wat we bedoelen? Hoe meer traffic er plaatsvindt, hoe hoger de nood of interesse van de klant die binnenkort bij jou tekent.
Ervaringen uitwisselen?
Personalisatie gaat zover als jouw fantasie gaat en is meer dan een persoonlijke e-mail, nieuwsbrief, template of aan jouw taal aangepaste tekst. Door ervaringen uit te wisselen kunnen we vast elkaars fantasieën omzetten in waardevolle nieuwe ideeën. Wellicht passen we klantportalen wel automatisch aan op basis van het individuele gebruik.
- Pascal Rieder