Het belang van klantgericht denken

Een belangrijke reden dat marketing campagnes falen is dat er onvoldoende kennis is over wat een klant nu echt wil. Je zou het kunnen omschrijven als ‘iets als niet zeker weten, maar het wel voor een ander bedenken’. Dat gebeurt helaas vaker dan je denkt. Met alle goede bedoelingen van dien werken digital agencies, samen met marketingafdelingen van hun klanten, nieuwe concepten uit. Op papier lijken ze goed. Toch besluit het management om de volgende keer niet opnieuw deze investering te maken. De gewenste resultaten bleven uit…

Waardoor ontstaan mismatches?

De creativiteit van mensen In het marketingvak heeft alleen waarde als klanten zich begrepen of aangesproken voelen. Dat klinkt logisch, maar is steeds uitdagender geworden. Er zijn een aantal reden hiervoor aan te geven. Klanten zijn bijvoorbeeld steeds minder standvastig en veranderen, door allerlei externe afleidingen, steeds vaker hun gedrag of mening. We leven immers allemaal in een maatschappij waarin we dagelijks digitaal beïnvloed worden door anderen. Ook wij.

Daarnaast zie je, zeker bij grotere organisaties, dat marketingafdelingen die bijvoorbeeld bestaan uit Product marketeers en Channel marketeers niet of nauwelijks met elkaar praten of elkaar weten te vinden. Soms blijkt ook dat er te weinig contact is met salesafdelingen en de bijbehorende accountmanagers. Juist zij zijn het die nieuwe behoeften tijdens klantgesprekken spotten. Mismatches van campagnes ontstaan ook omdat er te veel interne vergaderingen zijn; klanten worden te weinig gezien en letterlijk gehoord door marketingmedewerkers. Klopt de opdracht dan wel die aan een digital agency wordt meegegeven?

Wat nodig is om langdurig champagne te drinken

Champagne drink je als je succes hebt. Organisaties die dat vaker willen doen zullen ervaren dat langdurig klantcontact vaak niet wordt gerealiseerd door losstaande campagnes. Wel door het constant creëren van een gevoel dat je er als klant ook echt bij hoort (Inclusiviteit). Onze mening is dat het vakgebied van marketing en digital agencies technologie nodig heeft om klanten op het juiste moment aan te spreken. Dus wendbaar zijn met hun behoeften en gedragingen. Data-driven tooling, aantrekkelijke user interfaces en geautomatiseerde informatie op elk moment van de customer journey spelen daar een cruciale rol bij.

Als je dezelfde mening bent toegedaan en bijvoorbeeld (te) afhankelijk bent van de agenda van de eigen IT afdeling, schroom dan niet om externe hulp in te roepen. Ook als je ervaart dat het uitdagend is om een online professional aan te trekken. Want die willen we graag langdurig voor jou zijn. Wellicht is nu het moment om extra hulp in het budget van 2022 mee te nemen.

De koffie staat klaar, champagne desgewenst ook.

- Pascal Rieder