De impact van digitale bubbels

Je wordt meer beïnvloed door de onlinewereld dan je denkt. Persoonlijk maak ik mij daar zorgen over. Misschien komt het omdat ik een jonge vader ben en vaker nadenk over de toekomst van mijn kinderen. Hoewel het prachtig lijkt dat je de informatie krijgt die bij jou past kan het wat mij betreft ook gevaarlijk zijn. Maar laten we eens beginnen met iets positiefs…

De Booking.com ervaring

Stel dat je vorig jaar in de Belgische Ardennen een luxe huisje gehuurd hebt, met open haard en bubbelbad, dan krijg je op basis van jouw ingestelde filters vanzelf wel een keer gelijksoortige alternatieven te zien. Plotseling popt er een advertentie op, bijvoorbeeld tijdens een online spelletje, waarbij Booking.com begrijpt dat de slagingskans op een nieuwe boeking groter is dan dat zij niets zouden doen. Fijn toch zo’n nieuwe vakantie die precies past bij jou?

De aarde is plat!

Nu even de andere kant van het verhaal. Je bent iemand die ervan overtuigd is dat de aarde plat is. Daarom raadpleeg je Google en vind je veel gelijkgestemden. In de digitale bubbel waarin je zit ontvang je alleen nog maar informatie van andere ‘pannenkoeken’ die echt denken dat dit waar is. Het alternatief van ‘een ronde planeet’ dringt niet tot jou door in jouw bubbel. Je creëert daardoor een waarheid die fictief is. Op deze versie zijn behoorlijk wat andere voorbeelden te maken. Niet zo fijn toch? Deze digitale bubbels zorgen volgens mij voor toenemende onrust en verwarring in onze samenleving.

Bezorgdheid voor de toekomst

Mijn ouders hebben mij altijd geleerd dat je alles moet willen leren eten. Dat betekent openstaan voor alternatieven. Maar vooral ook leren van andere mensen die ergens verstand van hebben. Maar met digitale bubbels is dat niet zo. Als je kind online heeft aangegeven dat het bijvoorbeeld gek is op hamburgers dan komen advertenties vanzelf op de smartphone terecht. Persoonlijke data wordt immers cross mediaal verspreid. De kans dat gezondere producten in zijn of haar bubbel komen wordt kleiner. Dit is slechts een voorbeeld van negatieve manipulatie die dagelijks bij iedereen plaatsvindt.

Wat vind jij?

Wat is jouw mening over digitale bubbels? Daar ben ik best nieuwsgierig naar en ik hoop dat het een mooie en waardevolle discussie oplevert.

Je kunt overigens ook uit je bubbel komen. Zo vindt bijvoorbeeld DuckDuckGo dat jouw gegevens helemaal niet te koop zouden mogen staan. Zij blokkeren advertentie trackers en houden jouw zoekgeschiedenis privé. Als je daar iets opzoekt krijg je compleet andere zoekresultaten dan met Google.

Misschien ga je dan een keer naar Spanje in plaats van het luxe huisje in de Ardennen…

- Pascal Rieder