Customer engagement: ga de uitdaging aan

Stel dat ik klant bij jou wil zijn, kan ik dan op een envoudige en snelle manier contact met jouw bedrijf opnemen of zelfs een afspraak inplannen in jouw agenda? Customer engagement is iets wat meestal wordt nagestreefd, maar blijkt in de praktijk voor bedrijven vaak uitdagend te zijn. Het goede nieuws is dat er veel kansen liggen om extra business te genereren. Maar laten we eerst eens het begrip ‘customer engagement’ verduidelijken:

Customer engagement

Bedrijven die goed zijn in customer engagement die slagen erin dat klanten zich nauw betrokken voelen. Deze klanten willen interactie met het bedrijf en wensen regelmatig contact. Met als resultaten loyaliteit, langdurige relaties en klanten die ambassadeur zijn om jouw bedrijf te promoten. Dat klinkt alvast interessant om je eens verder in te verdiepen.

Omarmen of afstoten?

De realiteit is weleens anders. Je kent ongetwijfeld de situatie dat je een website bezoekt waar je veel moeite moet doen om iets simpels als een contactformulier te vinden. Soms staan de basiszaken, zoals het telefoonnummer, e-mail of adresgegevens  ergens verstop op een sub-pagina. Dan is er sprake van afstoten of zullen bezoekers in ieder geval eerder dan gewenst het klantportaal of de website verlaten. Omarmen heeft wat ons betreft met meerdere manieren van contact te maken en de vrijheid om zelf als klant ergens uit te kunnen kiezen. Flexibel, persoonlijk en anders dan anderen. Klik maar eens hier.

Online businesskansen

Wie de genoemde link heeft aangeklikt zag dat het om een modernere versie van onze contactpagina gaat. Online zijn er echter veel meer businesskansen te bedenken. In B2C, business-to-consumer, zijn we gewend om online te bestellen. Hetzelfde kan natuurlijk ook gelden in B2B, business-to-business. We geven een voorbeeld om dit te verduidelijken. Stel dat je voor een bepaalde dienst maandabonnementen verkoopt, dan kun je daarvoor een accountmanager op pad laten gaan. Een andere optie is dat nieuwe klanten deze abonnementen al geheel of grotendeels zelf online kunnen bestellen. Door het invullen van een aantal vragen komen zij bovendien terecht bij het abonnement wat het best bij hen past.

Als er nog een verkoper persoonlijk langs moet gaan voor uitleg en een handtekening is er in ieder geval online al de juiste informatie verkregen. Customer engagement betekent dus ook dat je vaker erover nadenkt dat de klant eerder aan zet kan zijn.

Samen online klanten omarmen

Persoonlijke pagina’s, om bijvoorbeeld een offerte mee aan te vragen of een klant te helpen bij een bepaalde keuze, bouwen we al binnen één dag. Klanten die regelmatig contact willen hebben kun je natuurlijk ook verblijden met een pagina waarop zij hun ervaringen met jou kunnen delen of liken. Het levert je een schat aan informatie op. Onze uitdaging is niet alleen om te bouwen, maar vooral ook om jouw klanten te verleiden met pakkende designs en hen voor langere tijd aan je te binden.

- Pascal Rieder