Wat doet remote werken met de productiviteit en cultuur binnen Tulipsoft?

In het afgelopen jaar hebben we bij Tulipsoft een ingrijpende verandering meegemaakt in de manier waarop we werken. Van verplicht een aantal dagen per week op kantoor, zijn we aan het veranderen naar volledig remote. Graag deel ik met jullie mijn beweegredenen en de resultaten tot dusver.

Het aanwerven van digitaal talent is in de omgeving van Heemskerk (Noord-Holland) een uitdaging. Meerdere recruiters hebben mij aanbevolen om te verhuizen naar Amsterdam of Utrecht, zodat het werven van nieuw talent een stuk eenvoudiger zou worden. 

Persoonlijk heb ik niet zo veel met file rijden en het opgehokt zitten in het openbaar vervoer, zeker niet dagelijks. Ik ga veel liever lopend of op de fiets tussen de weilanden door naar mijn werk. Met het bedrijf verhuizen naar Amsterdam of Utrecht was dus voor mij geen optie.

Geïnspireerd door een ex-werkgever die de sprong naar volledig op afstand werken al gemaakt had, dacht ik: met externe partijen lukt het ook, dus waarom niet voor het core-team? De sleutel tot succes in het aansturen van remote teams? Goede communicatie. Dus heb ik eerst een online training op poten gezet voor nieuwe en huidige collega’s, waarin onze systemen, werkwijze en communicatie wordt uitgelegd. Vervolgens ging ik op zoek naar nieuw talent.

En wat heeft het ons opgeleverd? We hebben top talent kunnen aantrekken uit plaatsen als Amersfoort en Harreveld. Daarnaast hebben we een enorme boost in efficiëntie gezien. Mijn team waardeert de voordelen van werken op afstand, denk hierbij vooral aan de flexibiliteit in werkschema's en de ongestoorde productiviteit. En ik? Ik ben trots op het verantwoordelijkheidsgevoel en de betrokkenheid die ik zie bij mijn teamleden. En ik moet toegeven dat de rust en stilte op kantoor ook erg prettig is. 😊

Maar het was niet allemaal rozengeur en maneschijn. Het kostte tijd om de omschakeling te maken en te wennen aan het idee dat het kantoor geen dagelijkse bestemming meer was. En zelfs wij, digitale specialisten, misten het persoonlijke contact. Daarom komen we geregeld op kantoor voor overleg en introduceren we binnenkort teamdagen, waarbij we samenwerken aan één project of teambuildingactiviteiten gaan doen.

In een kantooromgeving kunnen toevallige ontmoetingen en spontane gesprekken leiden tot ideeën. Bij remote werken is dat lastiger. Daarom gebruiken we -naast onze vaste contactmomenten- asynchrone communicatie, waarbij je vragen of updates deelt wanneer het jou uitkomt en je teamgenoten reageren wanneer dat hen uitkomt. En om te zorgen dat niemand zich zorgen maakt over reactietijden, hebben we duidelijke afspraken gemaakt per communicatiemiddel.

Het is duidelijk dat remote werken ons de nodige lessen heeft geleerd, maar nu al veel heeft gebracht.

- Pascal Rieder