Toekomstbestendig ondernemen: 5 waardevolle tips

Tip 1: Zorg voor recurring business, maandelijks terugkerende inkomsten

Wie jarenlang producten of diensten verkocht heeft kan tot de conclusie komen dat er een constante maandelijkse druk is om omzet te realiseren. Recurring business geeft dan rust. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je klanten. De kans dat je met maandelijkse abonnementen, waarin je een specifieke service aanbiedt, toekomstbestendiger bent is groter dan dat je telkens de concurrentiestrijd moet aangaan om eenmalige offertes te winnen. Tip 1b is dat je een bepaalde service of dienst natuurlijk ook samen met een businesspartner online kunt aanbieden.

Tip 2: Gebruik technologie, verzamel data voor betere klantrelaties

In het verleden namen klanten meer de tijd voor je, omdat ze minder werden afgeleid door andere zaken. Daarom is het van steeds groter belang om er op het juiste moment voor klanten te zijn, door  te weten wat hen bezighoudt. Slimme klantportalen helpen daarbij. Doordat je hun zoekgedrag analyseert en ziet welke aanvragen zij doen kun je er ook proactief op gaan handelen. Doe je dat al?

Tip 3: Gebruik bestaande SaaS ontwikkelplatformen

Hoewel bijna elk bedrijf technologie nodig heeft om te overleven is onze tip om niet zelf in hardware servers of development te investeren, tenzij je zelf een Tech bedrijf bent. Met de SaaS ontwikkelplatformen die er nu zijn kunnen we precies datgene maken wat passend is voor jouw bedrijf. Met meer dan tien jaar praktijkervaring, in verschillende sectoren, is Tulipsoft een vertrouwde partner in het realiseren én onderhouden van maatwerk software. Denk daarbij aan websites, bedrijfsapplicaties, klantportalen en datakoppelingen.

Tip 4: Onderzoek, wees nieuwsgierig

De enige die kan beoordelen of een UX-ontwerp (User Experience) ook geslaagd is, is de klant zelf. Dus vraag eens vaker wat een klant van jouw portaal vindt en of er bepaalde zaken gemist worden. Ook wij ontwikkelen graag met input van jouw klanten. Als je “2030 proof” wilt zijn dan is er meer interactie met de klant nodig. Vaker nieuwsgierig zijn zorgt voor loyalere klanten die bereid zijn om ook jouw bedrijf vooruit te helpen. Onderzoeken betekent dat je gehoor kunt geven aan wat klanten echt willen.

Tip 5: Doseer wat je doet in het tempo van je klant

Dat betekent dat ‘op de plaats rust’ soms ook is aan te bevelen. Betere resultaten worden bereikt als je gefaseerd met klanten mee verandert en tussentijds laat zien dat er waardevolle successen geboekt zijn. Ook in 2030 zal overleven gelukkig nog steeds afhangen van menselijk vertrouwen en de manier waarop de noodzakelijke verandering onder de aandacht is gebracht. Niet te snel, maar wel in het gewenste tempo van de klant.

- Pascal Rieder