Onze checklist

Dat het waardevol is om klanten meer te bieden dan een website, namelijk door middel van een klantportaal, beschreven wij in onze vorige blog. Maar waar let je op als je de verantwoordelijkheid voor het bouwen van een klantportaal in handen legt van iemand anders? Deze handige checklist helpt je bij het maken van een juiste keuze.

Ervaring in verschillende sectoren

Kies een partij uit die in ieder geval ervaring heeft in een vergelijkbare sector als waarin jij zelf werkzaam bent. Een klantportaal bij een overheidsinstelling is bijvoorbeeld totaal iets anders dan een persoonlijke login naar een klantportaal om jouw bestellingen bij een online webshop te volgen. Hoe meer ervaring er is, hoe beter er ook out of the box meegedacht kan worden. Als er gezegd wordt dat er ervaring is, vraag dan ook naar referenties en vooral ook naar wat er gedaan is.

Het development team

De oplevering van een succesvol klantportaal is sterk afhankelijk van een vakkundig development team. Maar weet je ook zeker of er überhaupt een development team is? Soms kun je te maken hebben met organisaties die hoofdaannemer zijn waarbij het management niets weet van coderen. Zonder dat je het doorhebt leveren zij datgene op, met een winstmarge, wat een andere partij voor jou gemaakt heeft.

Betrokkenheid

Wat dat precies inhoudt dat bepaal je vooral zelf. Voor ons betekent betrokkenheid dat we als kleinere organisatie eerst uitvoerig tijd willen investeren om elkaar echt te leren kennen. Waarom? Vooral omdat klanten nooit het gevoel mogen hebben ‘een nummertje’ te zijn. Betrokkenheid heeft te maken met het vooraf zeker weten dat je dezelfde taal spreekt.

Meedenken, maar ook ‘nee denken’

Dit gaat over de vraag of je altijd ‘ja’ wilt horen op hetgeen je zou willen verwezenlijken. Dat lijkt aantrekkelijk. Maar soms is het technisch beter om iets niet te doen binnen het ontwerp, bijvoorbeeld vanwege consequenties op het gebied van snelheid of gemak. Het voorgestelde idee kan mogelijk niet leiden tot een optimale klantervaring. Pas daarom op voor de ‘altijd ja zeggers’. Beter is om bij twijfel samen eerst een aantal klanten te spreken en hen bij het nieuwe ontwerp en de bijbehorende functionaliteiten te betrekken.

De kosten van het complete ontwikkeltraject

Een klantportaal bouwen kost tijd en in de meeste gevallen kunnen er plotseling bijkomende kosten optreden. Zorg er daarom voor dat alle kosten duidelijk zijn in het voortraject. Is het maken van een prototype bijvoorbeeld inclusief en wat gebeurt er als de scope tussentijds gewijzigd moet worden?

Eigenaarschap en garantie van de broncode

Of je nu voor een grote of kleine bouwer kiest voor jouw klantportaal, er kan tussentijds altijd wat gebeuren. Vraag daarom hoe de garantie op de geschreven broncode geregeld is en of de bronbestanden ook aan jou worden uitgeleverd. Zo ben je er zeker van dat jouw klantportaal langdurig ingezet kan worden ter versterking van jouw business.

Daag ons maar uit!

Door specialisten in dienst te hebben, garanderen wij dat er altijd met praktijkervaring aan jouw klantportaal gewerkt wordt. Zij zijn daarnaast op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen binnen ons vakgebied omdat we continue investeren in educatie en onderlinge kennisuitwisseling.

- Pascal Rieder