WE DELIVER DIGITAL EXPERIENCE

Shape
Shape

Artikelen

  Terug naar artikelen

Stelling: Digitale bubbels zijn enorm gevaarlijk

  ± 4 min. leestijd
17 jan, 2022 Blog
Je wordt meer beïnvloed door de onlinewereld dan je denkt. Persoonlijk maak ik mij daar zorgen over. Misschien komt het omdat ik een jonge vader ben en vaker nadenk over de toekomst van mijn kinderen. Hoewel het prachtig lijkt dat je de informatie krijgt die bij jou past kan het wat mij betreft ook gevaarlijk zijn. Maar laten we eens beginnen met iets positiefs…

De Booking.com ervaring

Stel dat je vorig jaar in de Belgische Ardennen een luxe huisje gehuurd hebt, met open haard en bubbelbad, dan krijg je op basis van jouw ingestelde filters vanzelf wel een keer gelijksoortige alternatieven te zien. Plotseling popt er een advertentie op, bijvoorbeeld tijdens een online spelletje, waarbij Booking.com begrijpt dat de slagingskans op een nieuwe boeking groter is dan dat zij niets zouden doen. Fijn toch zo’n nieuwe vakantie die precies past bij jou?

De aarde is plat!

Nu even de andere kant van het verhaal. Je bent iemand die ervan overtuigd is dat de aarde plat is. Daarom raadpleeg je Google en vind je veel gelijkgestemden. In de digitale bubbel waarin je zit ontvang je alleen nog maar informatie van andere ‘pannenkoeken’ die echt denken dat dit waar is. Het alternatief van ‘een ronde planeet’ dringt niet tot jou door in jouw bubbel. Je creëert daardoor een waarheid die fictief is. Op deze versie zijn behoorlijk wat andere voorbeelden te maken. Niet zo fijn toch? Deze digitale bubbels zorgen volgens mij voor toenemende onrust en verwarring in onze samenleving.

Bezorgdheid voor de toekomst

Mijn ouders hebben mij altijd geleerd dat je alles moet willen leren eten. Dat betekent openstaan voor alternatieven. Maar vooral ook leren van andere mensen die ergens verstand van hebben. Maar met digitale bubbels is dat niet zo. Als je kind online heeft aangegeven dat het bijvoorbeeld gek is op hamburgers dan komen advertenties vanzelf op de smartphone terecht. Persoonlijke data wordt immers cross mediaal verspreid. De kans dat gezondere producten in zijn of haar bubbel komen wordt kleiner. Dit is slechts een voorbeeld van negatieve manipulatie die dagelijks bij iedereen plaatsvindt.

Wat vind jij?

Wat is jouw mening over digitale bubbels? Daar ben ik best nieuwsgierig naar en ik hoop dat het een mooie en waardevolle discussie oplevert.

Je kunt overigens ook uit je bubbel komen. Zo vindt bijvoorbeeld DuckDuckGo dat jouw gegevens helemaal niet te koop zouden mogen staan. Zij blokkeren advertentietrackers en houden jouw zoekgeschiedenis privé. Als je daar iets opzoekt krijg je compleet andere zoekresultaten dan met Google.

Misschien ga je dan een keer naar Spanje in plaats van het luxe huisje in de Ardennen…

Pascal Rieder

 

Vorige
Volgende

Klaar voor een (nieuwe) IT-partner?

Tulipsoft is betrouwbaar en gaat geen digitale uitdaging uit de weg, zelfs als de deadline kort is. Technische vraagstukken maakt Tulipsoft begrijpbaar voor zowel de business als IT, waardoor de communicatie helder is en soepel verloopt.

Relevante artikelen

Gezocht: Innovatieve digital agencies met grote digitale uitdagingen!
Gezocht: Innovatieve digital agencies met grote digitale uitdagingen!
Lees verder
Een kortstondige campagne of langdurig champagne drinken?
Een kortstondige campagne of langdurig champagne drinken?
Lees verder
Wanneer mijn dochter 28 wordt…Het jaar 2045
Wanneer mijn dochter 28 wordt…Het jaar 2045
Lees verder
Lees meer

Heb je een vraag?

Het antwoord is ja!
  • Maken jullie op maat gemaakte designs?
  • Leveren jullie white label producten?
  • Tekenen jullie een NDA?
  • Hebben jullie in-house developers?
  • Gaan jullie (white label) mee naar onze klanten?
  • Werken jullie samen met onze IT-afdeling?
  • Werken jullie samen met onze design partij?
  • Zijn de webapplicaties responsive?
  • Kan de scope tussentijds gewijzigd worden?
  • Hebben jullie lekkere koffie?

Voor elke andere vraag?

Neem contact met ons op
We zullen uw e-mail nooit met iemand anders delen.