Google BERT update

De Google BERT update was de grootste update in de afgelopen 5 jaar. De naam BERT is een afkorting voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers en is een algoritme waarmee de zoekmachine taal en tekst beter kan begrijpen waardoor er een beter overzicht komt van de verwachting van de gebruiker tijdens de zoekopdracht de resultaten zullen hierdoor beter overeenkomen met wat men zoekt.
Het BERT-algoritme bepaald met Artificial Intelligence wat de samenstelling van woorden in de zoekopdracht in context (woorden in relatie tot elkaar) betekend het begrijpt de nuances van een taal en kan beter omgaan met synoniemen, het algoritme is toegevoegd omdat er steeds vaker lange zoekopdrachten worden ingevoerd, zowel getypt, maar voornamelijk via voice gestuurde zoekopdrachten spreken gebruikers vaak lange zinnen in.
BERT is er dus om alle gebruikers van de search engine van relevante search results te voorzien, deze techniek werd ontwikkeld door Google open source en geeft nu al 10 procent betere zoekresultaten als voorheen en deze resultaten gaan door de achterliggende Artificial Intelligence alleen nog maar beter worden. In Nederland is deze grote update 9 december 2019 in gebruik genomen.

Maar wat kun je SEO technisch doen ?
Originele teksten die antwoorden geven op vragen, gaan een betere positie verdienen in de zoekresultaten van Google in plaats van SEO geoptimaliseerde teksten. Zorg ervoor dat je schrijft voor je bezoekers en niet voor de zoekmachine, BERT gaat namelijk websites met goede en natuurlijke teksten voorrang geven.
Het gebruik van een duidelijke structuur is nog belangrijker geworden nu er word gekeken naar de context van de aanwezige content Hoe sneller de spiders jouw pagina's kunnen crawlen des te beter word je website geïndexeerd. De laadtijdden van jouw website zijn dus bij deze nog belangrijker geworden.
Een correcte interne link structuur is zeer van belang, alle links moeten een functie hebben en relevant zijn binnen jouw site, zorg dus dat de URL-opbouw logisch en goed leesbaar is met een goede website-hiërarchie zorg je ervoor dat Google de context goed begrijpt en jouw pagina bij de zoekresultaten beter naar voren komt.



Geplaatst in: SEO , Tips

Een aantal klanten uit ons portfolio