WE DELIVER DIGITAL EXPERIENCE

Shape
Shape
  Terug naar artikelen

De uitdagende klantenbinding van de financiële sector

  ± 4 min. leestijd
13 apr, 2021 Blog
Banken, verzekeraars, pensioenfondsen en vermogensbeheerders hebben iets met elkaar gemeen; ze zouden allemaal, gedurende een lange levensfase, klanten aan zich willen binden. De uitdaging is echter dat veel consumenten hier heel anders over denken. Wat de financiële sector belangrijk vindt komt niet altijd overeen met het verwachtingspatroon van hun klanten.

Dit is wat een callcenter medewerker kan overkomen als hij/zij namens een organisatie belt uit de financiële sector. Wij denken dat het behoorlijk dicht bij de waarheid ligt:

“U belt voor…

…mijn pensioen zegt u? Maar ik ben pas 45 jaar. Daar maak ik mij nu nog niet druk over”

…een beleggingspolis? Ik ben allang blij wanneer ik aan het einde van de maand wat overhoud.”

…een autoverzekering? De auto heb ik net de deur uit gedaan.”

Dit koud bellen heeft vanwege ‘Bel mij niet registers’ steeds minder zin en bovendien wordt er vaak met hagel geschoten. Het is je vast zelf ook weleens overkomen dat je gebeld werd voor iets wat totaal niet relevant is.

Loyaliteit heeft extra aandacht nodig

Consumenten switchen aan het einde van het jaar massaal naar andere zorgverzekeraars, zij hebben bankpassen van meerdere banken in hun binnenzak en beleggingsgeld wordt ingezet om bitcoins te kopen. Er is dus meer nodig om klanten in de financiële sector te binden en bestaande financiële producten overeind te houden. Daarnaast zullen consumenten loyaler zijn als je hen ook datgene aanbiedt wat op dat moment voor hen van belang is. Daarvoor is interactie nodig, bijvoorbeeld door het verzamelen van data op een landingspagina, want daardoor verkrijg je ook inzicht over de individuele klantbehoefte.

Aantrekkelijke klantportalen op maat

De meeste klantportalen zijn nog steeds gemaakt voor iedereen. Dus of je nu 6, 25 of 85 jaar oud bent, we zien allemaal hetzelfde. Dat alleen al is een gemiste kans. Tegenwoordig kunnen landingspagina’s namelijk op basis van profiel gemaakt worden. Dan krijg je geen verzekering meer voor je traplift te zien als je 25 jaar bent, tenzij je natuurlijk wel afhankelijk bent van een dergelijke voorziening.

Klantportalen worden een stuk aantrekkelijker als er meer individuele gegevens op een visuele manier getoond worden. Zo bouwen we bijvoorbeeld een klantportaal voor een vermogensbeheerder waar klanten in een dashboard zichtbaar maken wat hun beleggingsrekeningen over bijvoorbeeld vijf of tien jaar gaat doen. We zijn gek op het bouwen van dit soort scenario’s. Zo zijn er nog legio voorbeelden te bedenken waarbij een professionele UX (User experience) leidt tot een betere klantenbinding en meer business.

Klantenbinding…

Dat is volgens ons vooral datgene aanbieden waar klanten om vragen. Dat betekent niet pushen, maar zelf vanuit intelligente klantportalen de vraag (pull) creëren. Vraag het ons maar als we jouw interesse gewekt hebben.

Vorige
Volgende

Klaar voor een (nieuwe) IT-partner?

Tulipsoft is betrouwbaar en gaat geen digitale uitdaging uit de weg, zelfs als de deadline kort is. Technische vraagstukken maakt Tulipsoft begrijpbaar voor zowel de business als IT, waardoor de communicatie helder is en soepel verloopt.

Relevante artikelen

5 duidelijke redenen voor een professioneel klantportaal
5 duidelijke redenen voor een professioneel klantportaal
Lees verder
Wat zit er in een modern portaal voor het onderwijs?
Wat zit er in een modern portaal voor het onderwijs?
Lees verder
Hoe ziet jouw moderne klantportaal eruit in 2021? 5 verbetertips
Hoe ziet jouw moderne klantportaal eruit in 2021? 5 verbetertips
Lees verder
Lees meer

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Door op de knop te klikken geef je toestemming aan Tulipsoft om je persoonlijke informatie op te slaan en te verwerken, zodat wij je van de gevraagde inhoud en relevante communicatie kunnen voorzien.

Projecten

Cruesli.nl - winactie
Cruesli.nl - winactie
Lees verder
Klantportaal voor beleggers (UX/UI design en Sitefinity CMS development)
Klantportaal voor beleggers (UX/UI design en Sitefinity CMS development)
Lees verder
Sitefinity CMS training op locatie in Cuba
Sitefinity CMS training op locatie in Cuba
Lees verder

Heb je een vraag?

Het antwoord is ja!
  • Maken jullie op maat gemaakte designs?
  • Leveren jullie white label producten?
  • Tekenen jullie een NDA?
  • Hebben jullie in-house developers?
  • Gaan jullie (white label) mee naar onze klanten?
  • Werken jullie samen met onze IT-afdeling?
  • Werken jullie samen met onze design partij?
  • Zijn de webapplicaties responsive?
  • Kan de scope tussentijds gewijzigd worden?
  • Hebben jullie lekkere koffie?

Voor elke andere vraag?

Neem contact met ons op
We zullen uw e-mail nooit met iemand anders delen.