Tip 1: Minimaliseer het aantal muisklikken
Informatie moet voor klanten goed vindbaar zijn. Een zoekfunctie helpt om onnodige muisklikken te voorkomen. Over het algemeen geldt dat klantportalen meestal teveel informatie bevatten. Analyseer daarom ook of sub-pagina’s wel gelezen en bekeken worden. Zo niet, dan zijn ze onnodig gemaakt en alleen maar ballast. Verwijder ze.
Tip 2: Gebruik Eye Tracking
Met Eye Tracking technologie kan met behulp van sensoren precies geanalyseerd worden waar bezoekers van jouw klantportaal naar kijken door hun oogbewegingen te volgen. Het interessante is dat je daardoor veel beter kunt bepalen waar bepaalde informatie nog beter kan worden neergezet. Zo weet je als voorbeeld ook op welke plek je een call-to-action button (CTA) zou moeten plaatsen.
Tip 3: Doe A/B tests
Dit is een vorm van klantonderzoek waarbij twee varianten van een klantportaal met elkaar worden vergeleken. Dus welke van de twee varianten werd door de gebruiker als beste beoordeeld? Dit levert altijd verrassende nieuwe inzichten op. Met als resultaat een klantportaal met een ultieme ervaring voor de bezoeker.
Tip 4: Stel de klantbeleving centraal
Een modern klantportaal moet leuk zijn en inspiratie geven, waardoor bezoekers langer blijven en meer informatie tot zich nemen. Dat betekent bijvoorbeeld een goede afwisseling van tekst en beeld. Stel jouw team bijvoorbeeld voor in een video of laat eens een klant aan het woord. De opkomst van bewegend beeld heeft vooral te maken met de enorme toename van het aantal smartphones, waarmee we op elk moment dat we willen informatie consumeren.
Tip 5: Maak informatie 24/7 en 365 dagen per jaar beschikbaar
Mensen op de thuiswerkplek hebben steeds minder een vaste indeling van werk- en privétijd. Daarom is het belangrijk om het hele jaar elke dag 24 uur ‘open’ te zijn. Nu zullen er momenten zijn dat je zelf ook wilt slapen. Gelukkig zijn daar dan weer persoonlijke virtuele assistenten voor, zoals Maria. Zij zijn dag en nacht bereikbaar en kennen geen vrije dagen.
Elke business zal in de toekomst een digitale business zijn. Daarom helpen wij graag bij het digitaliseren en optimaliseren van klantprocessen. Het bouwen van moderne klantportalen, om de klantbetrokkenheid en klanttevredenheid te vergroten, is een belangrijk onderdeel van ons dagelijkse werk.
Klaar voor 2021?
Neem contact met ons op om te onderzoeken hoe we samen nog klantgerichter kunnen werken door het realiseren van een modern klantportaal die het klantcontact en de omzet verhoogt.